גרסה לגולשים עם מוגבלויות גרסה לגולשים עם מוגבלויות
הסל נשמר ל 00:00 דקות

קופת !BRAVO

http://www.startpage.co.il
הופעות מוזיקה

הפילהרמונית של ברלין

ארכיון תאריך: 3 מאי 2020

משך: שעתיים

מהלר: סימפוניה מס. 6 ב-לה מינור
קיריל פטרנקו מגיע לישראל עם התזמורת בעצומה של העונה הראשונה בה מונה למנהלה המוזיקלי. התזמורת הפילהרמונית של ברלין הוקמה בשנת 1862 על ידי המנצח והמלחין בנימין בילזה ונקראה התזמורת של בנימין בילזה. 20 שנה אחר כך הוענק לה שמה הנוכחי הפילהרמונית של ברלין. האנס פון בילוב מחשוב המנצחים מונה כמנהלה והצעיד אותה כאחת התזמורות הטובות באירופה. במהלך השנים ניצחו על התזמורת הבולטים שבעולם הניצוח, הנס ריכטר, ריכרד שטראוס, גוסטב מהלר, יוהנס ברהמס, ועוד.  בין מנהלים המוזיקליים של התזמורת המנצחים ארתור ניקיש, ווילאם פורטוונגלר, לאו בורכרד, סרג'יו צ'ליבידאקה ואחרים. בשנת 1954 קיבל את התפקיד המנצח הרברט פון קאריאן שניהל את התזמורת עד לשנת 1989. 35 שנה בהן הפך את התזמורת לאחת התזמורת החשובות בעולם. מחליפו היה המנצח קלאודיו אבאדו שהרחיב את המנעד המוזיקלי של התזמורת עם יצירות מודרניות יותר מן המאה העשרים. אותו החליף סר סימון ראטל שכיהן בתפקיד שנים רבות, ועתה החל את תפקידו המנצח קיריל פטרנקו.

אולם הקונצרטים של התזמורת נהרס בזמן המלחמה. בשנת 1963 נבנה משכנה החדש במערב העיר. התזמורת הקליטה מספר רב של אלבומים. לתזמורת קשר ישראלי הדוק.  מספר רב של מוסיקאים ישראליים ניגנו בשורותיה. הכנר גיא ברואנשטיין היה עד לפני מספר שנים הכנר הראשי של התזמורת. היום מנגנים בתזמורת שני ישראליים, הויולן הראשי עמיחי גרוס ונגן הבסון מור בירון. ביולי 2019 הוענק תואר מנצח כבוד למנצח דניאל בארנבוים לציון הקשר המוזיקלי ההדוק עם התזמורת. רבים מנגני התזמורת הופיעו בישראל בפסטיבלים שונים ובהרכבים שונים כסולנים.
הקונצרט של האחד במאי.

התזמורת הפילהרמונית של ברלין מקיימת מסורת רבת שנים, קונצרט מיוחד המתקיים באחד במאי, ומשודר חי לכל אירופה וכל ערי גרמניה בטלוויזיה וברדיו. הקונצרט המיוחד הזה מתקיים בדרך כלל באתרים מיוחדים, מחוץ לברלין ובארצות שונות. הפעם יתקיים הקונצרט השנתי של האחד במאי בישראל, בתל אביב. הקונצרט יועבר בשידור חי מתל אביב לכמה ארצות באירופה, בטלוויזיה וברדיו.. ובמהלך הקונצרט מקיימת התזמור מחווה מיוחדת לנגן הויולה הראשי, הישראלי עמיתי גרוס שיתכבד בביצוע כסולן ליצירתו של בלוך, "קול נדריי,"
אודות המנצח והמנהל המוזיקלי קיריל פטרנקו.

פטרנקו ניצח לראשונה על התזמורת הפילהרמונית של ברלין בשנת 2006. פטרנקו בן ה-47 נולד באומסק, רוסיה למשפחה מוזיקלית יהודית. הוא הופיע לראשונה כפסנתרן בגיל 11. כשהיה היה בן 18 היגרה המשפחה לאוסטריה. שם המשיך את לימודיו וסיים בהצטיינות. הופעת הבכורה שלו כמנצח היתה בשנת 1995, עת ניצח על האופרה של בריטן "בואו נעשה מוזיקה". מאז הופיע וניצח על התזמורת הבולטות באוסטריה ובגרמניה. בין השנים 2002-2007 היה המנהל המוזיקלי של הקומישה אופר בברלין. ב- 2010 מונה למנהל המוזיקלי של בית האופרה הבווארי. כשהכריזה התזמורת הפילהרמונית של ברלין  בשנת 2015 שפטרנקו יהיה מנהלה המוזיקלי הבא, היתה זו הפעם הראשונה בה נבחר לתפקיד ניהול מוזיקלי שאינו קשור לאופרה. במשך השנים ניצח פטרנקו בבתי האופרה הגדולים ברחבי העולם ועל התזמורות החשובות ובהן גם התזמורת הפילהרמונית הישראלית.
על הסולנים
אליזבת קולמן – מצו סופרן
ילידת אוסטריה, שרה תפקידים רבים במנעד של סופרן, מצו סופרן וקונטראלטו.
שרה בכמה מקהלות בוינה, החלה את לימודי השירה ב-1995 בוינה, ומיד לאחר סיום הלימודים הוזמנה לשיר את פאמינה ב"חליל הקסם" מאת מוצרט באופרה של וינה. המשיכה בשורת תפקידים באופרות מאת מוצרט. בשנת 2004 עברה לשיר מצו סופרן. ב-2005 הופיעה בתפקיד אורפאוס באורפיאו ואורידיצ'ה מאת גלוק בבית האופרה בפריז, ושרה את הרוזן אורלובסבקי ב"סיפורי הופמן", תפקיד עליו זכתה בפרס יוקרתי. קולמן שרה גם את כרמן בשטאטס אופר ברלין. כזמרת ליד היא מרבה להופיע עם הפסנתרן רוברט מור. היא מקפידה לשיר ולהופיע עם חומרים מיוחדים ולא בהכרח מוכרים. השתתפה בהקלטות רבות. החל משנת 2015 היא מתרכזת בהופעה בקונצרטים. הופיעה גם בפסטיבל הבינלאומי למוזיקה קאמרית בירושלים.
כריסטיאנה קארג – סופרן
זמרת אופרה גרמניה שזכתה להצלחה בביצוע אופרות של מוצרט בפסטיבל זלצבורג.
למדה במוצרטיאום, וכן בקונסרבטוריון בורונה, איטליה. זכתה במדלית לילי להמן.
את הופעת הבכורה שלה עשתה בפסטיבל זלצבורג. מעונת 2008 היא סולנית בבית האופרה של פרנקפורט. כמו כן הופיעה בבית האופרה לה סקלה במילנו. בבית האופרה המלכותי בלונדון הופיעה לראשונה בשנת 2015. במקביל היא מופיעה גם ביצירות קונצרטיות. זכתה בפרסים רבים.
עמיחי גרוס 
נולד בירושלים, החל לנגן בכינור ועבר לויולה בגיל 11, למד באקדמיה למוזיקה בירושלים ואחר כך אצל טביאה צימרמן בברלין, באקדמיה על שם הנס אייזלר, אחד ממקימי רביעיית ירושלים. ב-2010 מונה לויולן הראשי של התזמורת הפילהרמונית של ברלין. ניגן כסולן עם תזמורות רבות בה, התזמורת הסימפונית ירושלים, תזמורת הדיוואן מזרח-מערב, והברלין שטאטסקאפלה. כמו כן מרבה להופיע בהרכבים וקונצרטים קאמריים.
על היצירות בסיבוב הקונצרטים
שירי ריקרט Rückert Lieder – מהלר
מחזור של חמישה שירים לקול ולתזמורת, או קול ופסנתר. המבוססים של שיריו של המשורר פרידריך ריקרט.
ארבעת השירים הראשונים הושמעו לראשונה בוינה בשנת 1905, בניצוחו של מהלר, השיר החמישי לא תזומר על ידי המלחין, אלא על ידי מקס פוטמן, אחרי מותו של המלחין.
כל נדרי – מקס ברוך

המלחין מקס ברוך סיים לכתוב את יצירתו בליברפול לפני שפורסמה בברלין 1881. זו יצירה המבוססת על שתי נעימות יהודיות שנכתבו לצ'לו, תזמורת ונבל, אבל לעיתים מוחלף הצ'לו בויולה, כפי שינוגן בקונצרט. ביצירה מחקה הכלי הסולני את הלחן של תפילת החזן בתפילה הפותחת את תפילות יום כיפור. ברוך היה נוצרי פרוטסטנטי והתוודע לתפילה כשהביא אותו מורהו פרדיננד הילר למשפחתו של החזן הראשי של ברלין, אברהם יעקב ליכטנשטיין. מפגש שעורר אצל ברוך את העניין  במוזיקה יהודית. 
הסימפוניה הרביעית של מהלר ב-סול מז'ור
Mahler Symphony no. 4 in G major

בוצעה לראשונה בשנת 1901. על ידי התזמורת הסימפונית של מינכן בניצוחו של מהלר עצמו. לסימפוניה ארבעה פרקים ולנגינתה נדרשת תזמורת גדולה מן הרגיל. לפרק הרביעי של הסימפוניה מצטרפת זמרת סופרן. פרק זה נכתב כבר בשנת 1892. 
הסימפוניה השישית של מהלר – ב-לה מינור
Mahler Symphony no. 6 in A minor
נכתבה בין השנים 1903- 1904, מהלר ניצח על ביצוע הבכורה  של היצירה ב1906 באסן.
לעיתים מכנים אותה הטראגית, למרות שהיא נכתבה באחת התקופות המאושרות בחייו של המלחין, מיד לאחר נשואיו לאלמה ובמהלך הכתיבה נולדה בתו השנייה. התזמור נעשה לתזמורת גדולה והיא מורכבת מארבעה פרקים. ונמשכת מעל 80 דקות.
התזמורת הפילהרמונית של ברלין בישראל
שלושה קונצרטים
מנצח קיריל פטרנקו

סולנים
אליזבת קולמן - מצו סופרן
כריסטיאנה קארג – סופרן
עמיחי גרוס - ויולה

גילית שגיאת כתיב? סמן טקסט באמצעות העכבר ולחץ Ctrl+Enter